böj DC12 15
Problemställning

En metod att reducera utsläpp av kväveoxider (NOx) från dieselmotorer är att använda SCR (Selective Catalytic Reduction), då en ammoniakbaserad substans injiceras i avgaserna för att få en reaktion med kväveoxiden. Allt strängare lagkrav kräver att de komponenter som vid fel skulle kunna leda till ökade emissioner måste övervakas i diagnossystem.

Syftet med detta projekt var att övervaka avgasmottrycket och andra variabler för att avgöra om SCR-systemets tillstånd avviker från det önskade.


Idé

Ansatsen för att lösa problemet var att betrakta olika mätsignaler som finns tillgängliga i en kommersiell lastbil och se hur dessa påverkas då SCRsystemets tillstånd avviker från det önskade. Detta kan sedan utnyttjas för att bilda residualer och från dessa kan slutsatser om tillståndet dras.

Simulerat samt mätt insugstryck


Modell

Första tanken var att titta på avgasmottrycket men det visade sig att intressanta förändringar även kan upptäckas i insugstrycket, p_im . Fördelen med detta är att modellen blir mycket enklare.



En annan fördel är att en residual kan bildas direkt från p_im, eftersom insugstrycket mäts.


Beslutsvariabel

För att detektera avvikelser från det önskade tillståndet implementerades ett CUSUM-test baserat på residualen som skapades från p_im:



Figuren nedan visar att testet larmar vid avvikelse från normalt tillstånd.

CUSUM-test