Om DCT-projektet
I detta projekt utvärderas prestandan hos en
elektromekanisk DCT (dual clutch
transmission). Det här är ett CDIO-projekt,
och är en fortsättning på ett liknande projekt som
genomfördes 2011 på Linköpings universitet. Projektet görs i sammarbete med Vicura AB.
Projektgruppen består av sju studenter från
civilingenjörsprogrammen för teknisk fysik och
elektroteknik samt maskinteknik. Samtliga studenter går sista året på respektive utbildning.
DCT
En DCT är en typ av växellåda som består av två
uppsättningar av växellådor med varsin
koppling. Momentet från motorn styrs till en av
växellådorna i taget genom att endast den ena av
kopplingarna är aktiva samtidigt. Eftersom någon av
växellådorna alltid är inaktiv kan växel läggas i för
denna låda under tiden som den andra växellådan
överför moment mellan motor och hjul. Själva
växlingen sker sedan genom att enbart byta vilken
koppling som är aktiv, vilket minimerar
växlingstiden. Växelsystem och kopplingarna sköts
automatiskt via ett styrsystem vilket bidrar till
snabba och komfortabla växlingar.
I figuren nedan ses en principskiss över en DCT.