BAKGRUND
På en typisk arbetsplats för hjullastare transporteras stora mängder material,
till exempel från högar av grus, sprängsten med mera. Flera hjullastare arbeter
parallelt med att hämta materialet för att sedan frakta det till exempel ett
transportband för vidare behandling. Transportbandt har en given kapacitet och
matas med material via en buffertficka. På en sådan arbetsplats finns stora
möjligheter att effektivisera arbetet på flera punkter. Såväl synkronisering
av hjullastarnas körcykler som individuell reglering av de enskilda fordonen
kan bidra till att effektiviteten höjs. För att kunna införa något sådant krävs
dock mer detaaljerad information om hjullastarna än som mäts idag. Om till
exempel lastarna kan skatta hur mycket material som de för tillfället har i
skoporna kan denna information sändas till en enhet vid transportbandet. Enheten
kan då beräkna hur lång tid det är kvar tills ilastningsfickan är redo att ta
emot nytt material och med hjälp av denna information planera körcyklerna för de
olika lastarna. Man skulle även kunna tänka sig ett förarstöd att
körcykelinformationen skickas ut till alla berörda fordon som sedan kan utnyttja
informationen för att i ett förarstödsystem ge körrekommendationer åt föraren för
att minska bränsleåtgången.
SYFTE och MÅL
Det övergripande målet med projektet är att både öka kapaciteten på
arbetsplatsen och samtidigt minimera bränsleförbrukningen. För att kunna göra detta
kan till exempel följande metoder för att optimera användandet av hjullastare
utvecklas:
• estimering av centrala storheter, exempelvis last i skopa
• styrning av hjullastare som tar hänsyn till exempelvis
olinjäriteter i konverter
• distribuera information mellan hjullastare, exempevis via WLAN
UTVÄRDERING AV RESULTAT
Metodiken ska utvärderas på uppmätta data men även på av VCE tillhandahållen provbana i
Eskilstuna.