Göm meny

Projektgruppen

Vår grupp består av sex studenter som började på Y-programmet hösten 2014. Vi läser kursen TFYY51, vars mål är att lära ut hur man jobbar i projekt. Detta projekt är ett av totalt ca 10.

Projektmedlemmar

  • Projektledare: Pontus "Toscan" Curtsson
  • Dokumentansvarig: Alexander "BMW" Bärlund
  • Test- och Displayansvarig: Johan "Jag vill hem" Edstedt
  • Ansvarig för kalibrering av bilar: Adam "Akademikern" Ekeroth
  • Ansvarig för hastighetsstyrning av bilar: Dennis "Skulptören" Edblom
  • Ansvarig för bilars gemensamma målgång: Emil "Vet inte" Dahl

Projektet

Projektets huvudmål var att skriva ett program i Matlab som skulle få ett antal bilar att automatiskt reglera mot en utsatt varvtid på en bilbana med två olika spår, bilarna skulle även kunna köras manuellt via handkontroll. Innan reglering påbörjas tillåts 5 kalibreringsvarv där programmet kan anpassa sig utefter bilens egenskaper. Framförallt ställdes följande krav:

  • Två godtyckliga bilar ska, efter kalibrering, autonomt kunna regleras samtidigt på valfritt spår mot 13 sekunder, där bilarna varken får stanna eller köra av banan.
  • Programmet ska kunna styras via terminal i Matlab eller via den programmerbara touchdisplay.
  • Varvtider, energiförbrukning och nuvarande gaspådrag ska visas grafiskt på den programmerbara touchdisplayen under körning.

Fullständig kravspecifikation

Bilbanan

Bilbananans inre spår är ca 18 m och det yttre ca 19. Banan är även uppdelad i nio intervall med olika längd, ledning m.m. Vid varje intervall finns en optisk sensor som kan detektera när en bil passerar. Det finns även en varvsensor, som syns nere i högra hörnet, som detekterar när bilen passerat ett varv.

Bilarna

Ovan ses bilarna som kördes i bilbaneprogrammet. Från vänster till höger står Skodan, BMW:n Skotten, Focusen, Porschen och sedan Lamborghinin. Dessa bilar ansågs ha tillräckligt bra körengenskaper för att pålitligt och konsekvent kunna köra mot utsatt tid på 13 sekunder.

Resultat

Alla krav uppfylldes och därmed lyckades projektet. Standardavikelsen för samtliga bilar låg under 0.2 sekunder, en eller två bilar kunde köras både manuellt och autonomt, terminal och display kunde styra programmet som specificerat och displayen kunde även visa relevant data under körning.

Resultat från bastest av bilar

Nedan följer några resultat från ett test av programmet, där tre av de ovan specificerade bilarna finns representerade.

Körning över stort antal varv

Nedan visas resultat av en körning på ca 120 varv.

Världsrekord

Ya3 har även slagit ett inofficelt världsrekord med bilen "BMW". Tiden var 5070ms, vilket var ca 100ms snabbare än det tidigare rekordet.


© 2014 YA3 inc. Alla rättigheter reserverade.


Senast uppdaterad: 2015-02-03