Projektarbete TSEA56
Arbetet
Projektarbetet sker i en grupp om 6 studenter. Varje
grupp väljer en av ett antal föreslagna uppgifter. Det är också
möjligt att hitta på en egen uppgift.
Projektarbetet innebär konstruktion av både hårdvara och mjukvara, från kravspecifikation till färdig produkt. Komponenter, datorer och instrument hålles tillgängliga i för kursdeltagarna åtkomliga lokaler. Projektarbetet ska bedrivas enligt LIPS-modellen. Modellen anger regler för bland annat projektplaner och teknisk dokumentation.
Projektet specificeras och planeras under vt1 och det praktiska projektarbetet utförs under vt2.
Under projektets gång ska gruppen producera ett antal dokument. LIPS-boken innehåller instruktioner och mallar för dessa dokument. Mallarna finns också tillgängliga i elektronisk form på nätet: LIPS-mallar
1. Kravspecifikation
Här definieras vad som
ska konstrueras i ert projekt. Varje grupp skriver en egen
kravspecifikation med projektdirektivet som utgångspunkt.
Kravspecifikationen ska godkännas av beställaren. Efter godkännandet
får kravspecifikationen inte ändras utan beställarens
medgivande.
2. Systemskiss
Systemskissen
ska innehålla en översiktlig beskrivning av hur ni tänker konstruera
er produkt. Skissen används för att avgöra vilka moduler som
konstruktionen innehåller och hur konstruktionen av dessa kan delas
in i arbetsblock. Skissen ska bland annat innehålla ett blockschema
(använd LIPS generella dokumentmall för detta dokument).
3. Projekt- och tidplan.
Projektplanen
beskriver hur projektet ska utföras och villkoren för ert
samarbete. Här planerar ni tidsåtgången för de olika arbetsblocken
och vem som ska jobba med vad och när.
4. Designspecifikation.
Detta är en förfining av
systemskissen som mer i detalj visar hur er produkt ska
konstrueras. Här finns kretsscheman och flödesscheman tillsammans med
en beskrivning av konstruktionen. Då designspecifikationen är
godkänd av handledaren vid beslutspunkt 3, så får ni tillgång till en
labplats i MUXEN.
5. Teknisk dokumentation och
användarhandledning.
Den tekniska dokumentation ska beskriva hur produkten är
konstruerad och användarhandledningen ska beskriva hur produkten
används. Detta ska vara två olika dokument.
6. Efterstudie.
I detta dokument
sammanställer projektgruppen sina erfarenheter av arbetssätt,
samarbete och användandet av projektmodellen. Mall
finns HäR
7. Tidrapportering
Tidrapporterig sker veckovis under VT2 och varje rapport består av två delar, en uppdaterad tidplan och en kort skriven rapport som svarar på tre frågor.
Uppdaterad tidplan: Arbetad tid redovisas veckovis under fliken "Summering GruppTid" i er tidplan. Tidplanen ska modifieras de veckor då arbetad tid inte stämmer med planerad tid. Faktiskt arbetad tid skrivs in för den gångna veckan och planen
för kommande aktiviteter justeras så att summan nere till höger åter
blir 1380 timmar (om ni är sex stycken i
gruppen). Lämna in tidplanen genom att varje vecka skapa en kopia av tidplanen med nytt filnamn där vecknummer för den gångna veckan framgår, t ex Tidplan_v14.xlsx, och lägg in filen tillsammans med dokumentationen i Gitlab.
Skriven Rapport :
Varje vecka ska också en rapport som svarar på följande frågor lämnas in i Gitlab:
Kopiera filen Tidrapport.md och lägg in den tillsammans med dokumentationen i Gitlab. Det är en textfil skriven med MarkDown som enkelt kan redigeras direkt i Gitlab (om man vill). Uppdatera filen Tidrapport.md varje vecka.
8. Statusrapport
Statusrapporten är en mer
omfattande rapport en tidrapporten. Den ska lämnas in innan BP5a-mötet
och innehålla förutom tidplaneringsarket svar på frågorna:
Beslutspunkter
Vid beslutspunkt 0, BP0, spikas
gruppmedlemmar och projektuppgift.
Gruppen arbetar sedan fram
en kravspecifikation i dialog med beställaren. Kravspecifikationen
godkänns av beställaren vid beslutsmöte 1, BP1. Då
planeringsarbetet är klart hålls ett formellt
beslutsmöte, BP2, med beställaren. Om allt ser bra
ut så ges gruppen tillstånd att fortsätta med designarbetet.
Designen godkänns av handledaren vid BP3. Vid
godkännande så ges gruppen tillgång till Muxen.
En bit in i
utförandefasen görs en
konstruktionsgranskning, BP4. Vid detta tillfälle
håller projektgruppen ett kort seminarium för handledaren där
nuvarande design presenteras. Mest fokus är det dock på mjukvaran
och programstrukturen. Därefter fattar handledaren beslut om
designen godkänns och projektgruppen tillåts att fortsätta sitt
arbete.
Två till tre veckor innan slutleveransen hålls ett
beslutmöte BP5a med beställaren. På mötet
verifieras baskraven i kravspecifikationen samt statusrapporten
presenteras. Med statusrapporten som underlag sker eventuell
revidering och/eller prioritering av slutkraven i samråd med
beställaren. Inför slutleveransen hålls ytterligare ett
beslutsmöte, BP5b. Här sker en verifiering av
slutkraven i kravspecifikationen. Om allt är OK så ger beställaren
gruppen tillstånd att leverera.
Då alla leveranser är
utförda och matrialet har lämnats in så fattar beställaren beslut om
projektet ska godkännas vid BP6.
Samtliga
projektmedlemmar ska närvara vid beslutsmöten (om inte annat
anges).
Redovisning
Kursen
avslutas med ett antal seminarier med obligatorisk
närvaro där projektgrupperna redovisar sina konstruktioner. Vid
seminarierna kommer lärare från Tema CMTS att närvara. En
utvärdering av gruppens framförande kommer sedan att ske. Varje
projektgrupp ska även opponera på en annan grupps presentation och
tekniska dokumentation.
I nära anslutning till seminarierna kommer en speciell tävlings- och demonstrationsdag att anordnas.
Återlämning
Efter demonstrationen/tävlingen
viras konstruktionen ned. Samtliga komponenter, verktyg och nycklar
återlämnas till handledaren. Återlämningen ska göras så snart som
möjligt efter demonstrationstillfället.
TSEA56 - Kandidatprojekt i elektronik
- Bokning av Visionen
- Etik
- Filmklipp
- Framläggning
- Föreläsningar
- Förstudie (skrivuppgift)
- Kandidatrapport (kappa)
- Kursens bibliotekssida
- Kursinformation
- Kursmaterial
- Kursplan
- Labanmälan
- Laborationer
- Leveranser
- LIPS-mallar
- Lisam
- Personal
- Projektarbete
- Projektdirektiv
- Projektgrupper
- Schema
- Skriftlig kommunikation
- Teknisk dokumentation och användarhandledning
- Tävlingsschema 2022
- Vanheden
Informationsansvarig: Mattias Krysander
Senast uppdaterad: 2022-02-02