Göm meny

Projektarbete TSEA56

Arbetet
Projektarbetet sker i en grupp om 6 studenter. Varje grupp väljer en av ett antal föreslagna uppgifter. Det är också möjligt att hitta på en egen uppgift.

Projektarbetet innebär konstruktion av både hårdvara och mjukvara, från kravspecifikation till färdig produkt. Komponenter, datorer och instrument hålles tillgängliga i för kursdeltagarna åtkomliga lokaler. Projektarbetet ska bedrivas enligt LIPS-modellen. Modellen anger regler för bland annat projektplaner och teknisk dokumentation.

Projektet specificeras och planeras under vt1 och det praktiska projektarbetet utförs under vt2.

Under projektets gång ska gruppen producera ett antal dokument. LIPS-boken innehåller instruktioner och mallar för dessa dokument. Mallarna finns också tillgängliga i elektronisk form på nätet: LIPS-mallar

1. Kravspecifikation
Här definieras vad som ska konstrueras i ert projekt. Varje grupp skriver en egen kravspecifikation med projektdirektivet som utgångspunkt. Kravspecifikationen ska godkännas av beställaren. Efter godkännandet får kravspecifikationen inte ändras utan beställarens medgivande.

2. Systemskiss
Systemskissen ska innehålla en översiktlig beskrivning av hur ni tänker konstruera er produkt. Skissen används för att avgöra vilka moduler som konstruktionen innehåller och hur konstruktionen av dessa kan delas in i arbetsblock. Skissen ska bland annat innehålla ett blockschema (använd LIPS generella dokumentmall för detta dokument).

3. Projekt- och tidplan.
Projektplanen beskriver hur projektet ska utföras och villkoren för ert samarbete. Här planerar ni tidsåtgången för de olika arbetsblocken och vem som ska jobba med vad och när.

4. Designspecifikation.
Detta är en förfining av systemskissen som mer i detalj visar hur er produkt ska konstrueras. Här finns kretsscheman och flödesscheman tillsammans med en beskrivning av konstruktionen. Då designspecifikationen är godkänd av handledaren vid beslutspunkt 3, så får ni tillgång till en labplats i MUXEN.

5. Teknisk dokumentation och användarhandledning.
Den tekniska dokumentation ska beskriva hur produkten är konstruerad och användarhandledningen ska beskriva hur produkten används. Detta ska vara två olika dokument.

6. Efterstudie.
I detta dokument sammanställer projektgruppen sina erfarenheter av arbetssätt, samarbete och användandet av projektmodellen. Mall finns HäR

7. Tidrapportering
Tidrapporterig sker veckovis under VT2 och varje rapport består av två delar, en uppdaterad tidplan och en kort skriven rapport som svarar på tre frågor.
Uppdaterad tidplan: Arbetad tid redovisas veckovis under fliken "Summering GruppTid" i er tidplan. Tidplanen ska modifieras de veckor då arbetad tid inte stämmer med planerad tid. Faktiskt arbetad tid skrivs in för den gångna veckan och planen för kommande aktiviteter justeras så att summan nere till höger åter blir 1380 timmar (om ni är sex stycken i gruppen). Lämna in tidplanen genom att varje vecka skapa en kopia av tidplanen med nytt filnamn där vecknummer för den gångna veckan framgår, t ex Tidplan_v14.xlsx, och lägg in filen tillsammans med dokumentationen i Gitlab.
Skriven Rapport : Varje vecka ska också en rapport som svarar på följande frågor lämnas in i Gitlab:

  • Vilka framsteg har gjorts sedan förra tidrapporten?
  • Finns det några problem?
  • Vad ska göras under den kommande veckan?
Kopiera filen Tidrapport.md och lägg in den tillsammans med dokumentationen i Gitlab. Det är en textfil skriven med MarkDown som enkelt kan redigeras direkt i Gitlab (om man vill). Uppdatera filen Tidrapport.md varje vecka.

8. Statusrapport
Statusrapporten är en mer omfattande rapport en tidrapporten. Den ska lämnas in innan BP5a-mötet och innehålla förutom tidplaneringsarket svar på frågorna:

  • Vilken funktionalitet har roboten idag?
  • Vilken funktionalitet återstår?
  • Hur mycket tid har ni kvar av era budgeterade timmar?
  • Hur många timmar har respektive projektmedlem kvar att leverera och hur ska dessa timmar fördelas över de kvarvarande veckorna? Redovisa i en tabell i statusrapporten hur många timmar detta blir per person och vecka. Redovisa också vilka aktiviteter som respektive person ska arbeta med.
  • Är arbetsbelastningen jämn i gruppen? Om ej, ange orsak och vilken åtgärd ni vidtar.
  • Beskriv era tekniska problem?
  • Beskriv eventuella samarbetsproblem?
  • Vad ska göras under den kommande veckan?
  • Är det rimligt att uppnå slutkraven på kvarvarande projekttid?

Beslutspunkter
Vid beslutspunkt 0, BP0, spikas gruppmedlemmar och projektuppgift.
Gruppen arbetar sedan fram en kravspecifikation i dialog med beställaren. Kravspecifikationen godkänns av beställaren vid beslutsmöte 1, BP1. Då planeringsarbetet är klart hålls ett formellt beslutsmöte, BP2, med beställaren. Om allt ser bra ut så ges gruppen tillstånd att fortsätta med designarbetet.
Designen godkänns av handledaren vid BP3. Vid godkännande så ges gruppen tillgång till Muxen.
En bit in i utförandefasen görs en konstruktionsgranskning, BP4. Vid detta tillfälle håller projektgruppen ett kort seminarium för handledaren där nuvarande design presenteras. Mest fokus är det dock på mjukvaran och programstrukturen. Därefter fattar handledaren beslut om designen godkänns och projektgruppen tillåts att fortsätta sitt arbete.
Två till tre veckor innan slutleveransen hålls ett beslutmöte BP5a med beställaren. På mötet verifieras baskraven i kravspecifikationen samt statusrapporten presenteras. Med statusrapporten som underlag sker eventuell revidering och/eller prioritering av slutkraven i samråd med beställaren. Inför slutleveransen hålls ytterligare ett beslutsmöte, BP5b. Här sker en verifiering av slutkraven i kravspecifikationen. Om allt är OK så ger beställaren gruppen tillstånd att leverera.
Då alla leveranser är utförda och matrialet har lämnats in så fattar beställaren beslut om projektet ska godkännas vid BP6.
Samtliga projektmedlemmar ska närvara vid beslutsmöten (om inte annat anges).

Redovisning
Kursen avslutas med ett antal seminarier med obligatorisk närvaro där projektgrupperna redovisar sina konstruktioner. Vid seminarierna kommer lärare från Tema CMTS att närvara. En utvärdering av gruppens framförande kommer sedan att ske. Varje projektgrupp ska även opponera på en annan grupps presentation och tekniska dokumentation.

I nära anslutning till seminarierna kommer en speciell tävlings- och demonstrationsdag att anordnas.

Återlämning
Efter demonstrationen/tävlingen viras konstruktionen ned. Samtliga komponenter, verktyg och nycklar återlämnas till handledaren. Återlämningen ska göras så snart som möjligt efter demonstrationstillfället.


Informationsansvarig: Mattias Krysander
Senast uppdaterad: 2022-02-02